| 7. 8. 2021
| Na Sněžce jsem byl naposledy v roce 1993, a tak nastal čas, podívat se znovu na nejvyšší českou horu. Tentokrát bez lanovky. S Doubravkou a Jitkou jsme se vydali na Sněžku, abychom nakonec skončili v tunelu pod Sněžkou. |
|
A když už jedeme na hranici polských Sudet, byl by hřích si výlet neprotáhnout i na druhou stranu hranice (i když je to teď s tím covidem asi nelegální). Takže pěkně vlakem, autobusem a stopem, jak se na cestování do přírody sluší a patří!
 | | Vlak mě s Jitkou dovezl do Svobody nad Úpou, odkud už dál koleje nevedou, ale čekala tam na nás Doubravka, která přijela z přibyslavic. Společně jsme tedy autobusem zamířili do Pece pod Sněžkou a vyděsili se nad obludností a počtem nechutných hotelů a apartmánových domů. Z ospalého horského městečka se od mé poslední návštěvy stalo panelákové sídliště. Okolo lanovky jsme prošli s pohrdáním. |
|
 | | Nebyla by to akce s Jitkou, kdyby se už během prvních několika desítek minut nezvrhla směrem k dolům a štolám. Přímo na úbočí nejvyšší české hory jsme tak zcela nenáhodou narazili na jekyňářskou chatu s malebným huntem. |
|
 | | Štola byla zamknutá, ale to nás tak docela neodradilo od hledání jiných pozůstatků zdejších dolů. Pod zemí tu vede pěkných pár kilometrů chodeb. |
|
 | | Ohromné haldy hlušiny by v samém nitru národního parku asi hledal málokdo. Jitka nám zase rozšířila obzory. |
|
 | | Kusy kolejí a rezivějící úzkorozchodné vzíky mě potěšily neméně než drsná horská příroda Rudné rokle. |
|
 | | Zpátky na pěší trase, Kavinově cestě. Člověk tu jde vpodstatě v dlouhé frontě turistů. |
|
 | | První pohledy z výstupu, Studniční hora a Krakonošova zahrádka. |
|
 | | A první pohledy přes hřeben na polskou stranu: Kopa a Kocioł Łomniczki. V dálce vesnice Borowice. |
|
 | | Zatímco Poláci vsadili na kruhové tvary a kromě strohé dřevěné rotundy postavili v roce 1974 známé a podle některých kontroverzní ufo… |
|
 | | …Češi postavili v roce 2007 Poštovnu ve tvaru kontejneru ISO 1AA. Nezaslouží si snad ani označení kontroverzní, protože má ten nejhloupější tvar prostého kvádru. Je prostě škaredá a bez nápadu. |
|
 | | A díky mizernému provedení ji asi nečeká ani dlouhá budoucnost. Osobně tipuji, že o 33 let starší ufo ji s přehledem přežije. |
|
 | | Turistická fronta na polské straně je ještě podstatně horší než na té české. Tady jde člověk opravdu s pohledem upřeným na záda Poláka před sebou a nesmí se zastavit, aby do něj nenarazil Polák za ním. Denně vystoupá na Sněžku tímto způsobem mnoho tisíc lidí. |
|
 | | Jezero Mały Staw je pod hřebenem krásné, ale najít tu místo na sednutí je problém. Je tu skutečně přelidněno, už abychom byli dole. |
|
 | | Na břeh jezera jsem si schovával gourmexový klenot dne: ruskou limonádu Байкал s příchutí borových šišek. |
|
 | Po malém občerstevní v Karpaczi dorážíme do Kowar s nápadem, že by odsud mohl jet vlak po slavné horské železnici přímo pod Sněžkou a tunelem pod Kowarským sedlem. Stanice je ovšem v rozkladu a vlaky tu už drahně let nejezdí.
V roce 2021 jsme ovšem netušili, že za tři roky to díky rozvoji železnic v Polsku bude úplně jinak a dráha projde generální opravou, po které se snad vlaky opět budou prohánět na úpatí Sněžky. |
|
 | | Soumrak nás zastihl na kraji lesa nad Kowary. U přístřešku s děravou střechou jsme si rozdělali oheň v grilu připomínajícím vysokou pec a když přišla paní s dětmi z města, podívat se na neobvyklou návštěvu, česko-polsky jsme probrali politickou situaci ve střední Evropě, problémy s covidem i naši večeři. |
|
 | | Opečenou cuketu, kus sýra, tvrdý chleba a láhev čajové limonády. |
|
 | | V noci nás potrápial v děravém přístřešku bouře, ale ráno už jsme si to vykračovali kowarskými lesy k sedlu pěkně na po sluníčku, které vysoušelo loužičky. |
|
 | | Snad náhoda nám postavila do cesty komplex na zpracovaání uranových rud, označený v 50 létech poněkud tajemně R1. Tady, vysoko v horách, těžili Poláci uran na výrobu sovětských jaderných bomb… |
|
 | | Dnes je tu pusto, ticho a budovy vzpínající se nad kolejí v prudkém svahu působí jako z nějakého tajemného sci-fi románu. |
|
 | | Do některých budov lze nahlédnout i dovnitř. Vydalo by to tu na celodenní průzkum, ale my potřebujeme překonat světlo zavčasu, abychom se ještě dostali do nedělní půlnoci domů. |
|
 | | Kolej se nad Kowary šplhá po úbočí hor romanticky odvážným způsobem do sedla. |
|
 | | V tunelu ale zatím zůstávají. Ogorzelecký tunel je dlouhý 1027 a v roce 2021 byl osmým nejdelším v Polsku. |
|
 | | V Ogorzelci, hned za tunelem, se podařilo holkám stopnout tohoto jezdce s kabrioletem, který nás ochotně svezl rychlostí tak velkou, až nám vlály vlasy. |
|
 | | Nádraží v Kamienné Góře je prusky krásné. Dříve neslo název Landeshut in Schlesien, díky čemuž se městu česky říkalo také Lanžhot. Na Kamenné Hoře se dnes shodneme s Poláky mnohem lépe. |
|
 | | Uličky v Kamenné Hoře v sobě mají i přes poměrně vysokou opravenost a uklizenost pořád cosi z rozervané povahy polských Sudet. Kouzlo chudého konce 20. století už ale značně vyprchalo. |
|
 | | To český motorák řady 810 má v sobě z chudých 80. i 90. let pořád ještě hodně. Vzhledem i výkonem. |
|
 | | Ale díky GW trainu za něj. Odpoledne tak přijíždíme do liduprázdného Královce, odkud už jezdí vlaky do českého vnitrozemí. |
|
 | | Z Královce odbočovala trať do Žacléře, v době naší návštěvy ještě sporadicky používaná. Stála na ní jediná mezilehlá stanice Lampertice, kde odbočovala kdysi vytížená vlečka do žacléřských uhelných dolů. Tak se zdá, že se těch dolů nezbavíme. |
|
 | | A loučíme se pohledem na žacléřské doly. Století uhlí a páry skončilo, z dolů je muzeum, železnice bude zrušena a po okolí se rozlézají solární elektrárny a pilíře dálničního mostu. |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|